تجارتگر5

انتخابات و اهمیت بازار الکترونیک
نویسنده : محمدرضا - ساعت ٧:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٤/۱
 

توضیح: مقاله ذیل تنها جنبه علمی و تحلیلی از دید بازاریابی داشته و هیچ گونه رویکرد سیاسی در آن وجود ندارد. لذا خواهشمند است از ارسال دیدگاهای سیاسی خود برای وب سایت بازاریابی الکترونیک ایران جدا خوددداری نمایید.

بدون شک در انتخابات، اساس و پایه هر نامزد انتخابات تبلیغات است. به نوعی می توان انتخابات را نوعی بازاریابی نامید که در آن از انواع استراتژی ها استفاده می شود تا پیام فرد مورد نظر به مخاطب هدف برسد. انتخابات ریاست جمهوری را می توان به نوعی مهمترین انتخابات دانست که در سرنوشت مردم هر کشور تاثیر فراوانی دارد.

در انتخابات ریاست جمهوری تعداد مخاطب هدف (که به نوعی می توان از آن به عنوان بازار هدف یاد کرد) بسیار وسیع و حتی از مرزها نیز فراتر است. می توان از این انتخابات به عنوان فروش میلیونی کالا در یک روز خاص نام برد.

همانگونه که در مقالات قبلی نیز عنوان شد، بازاریابی مدرن بدون بازاریابی الکترونیکی بدون معنی بوده و در دنیای امروز موفقیت چندانی را در بر نخواهد داشت. با توجه به این مسئله، بازاریابی الکترونیک در انتخابات نیز مورد توجه خاص قرار می گیرد. به نوعی می توان کلید موفقیت در انتخابات قرن 21 را استفاده مناسب از بازاریابی الکترونیک دانست. برای روشن شدن موضوع، به انتخابات ریاست جمهوری ایالت متحده امریکا خواهیم پرداخت.

باراک اوباما موفقیت خود را مدیون دو اصل است:

  • سخنرانی مناسب و رهبری مناسب مخاطب
  • حضور موثر و با برنامه در اینترنت

دلیل اول موفقیت اوباما در این انتخابات نوع سخنرانی وی می باشد. اوباما در هنگام سخنرانی های خود از زبان اشارات و علایم (Body Language) به درستی استفاده نمود. به هنگام سخنرانی های وی (بدون در نظر گرفتن محتوا) وی با نوعی اعتماد به نفس خاص و استوار ایده های خود را به مخاطب القا می نمود. شاید بتوان به نوعی نسل جدیدی از رهبری را به هنگام سخنرانی های وی دید. برخی سخنرانی های اوباما را نسل جدیدی از سخنرانی آدولف هیتلر می دانند که باعث ایجاد شور و شوق زیاد در مخاطب شده و از کلیه اعضای بدن (و نه تنها از زبان خود) به درستی استفاده می کند. Shell Leanne در کتاب Sa y it Like Obama که در سال 2009 منتشر نموده کاملا نوع سخنرانی های وی را مورد تجزیه تحلیل قرار داده که جدا از افراد رده بالای سیاسی، برای هر مدیری مناسب می باشد. Bates (که به عنوان آموزش دهنده مدیران شرکتها برای سخنرانی در امریکا فعال است) نیز در کتاب Speak Like a CEO به این بحث پرداخته و نحوه گفتار صحیح رهبران سیاسی و مدیران شرکت ها را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

اما دلیل دوم که همان حضور در اینترنت می باشد. مشاوران باراک اوباما دریافتند که رفتار مردم امریکا نسبت به قبل دچار تغییر شده است. جوانان امریکا انقدر که از طریق اینترنت و تلفن همراه به عنوان وسیله ارتباطی خود را مشغول می کنند، اقدام به تماشای تلویزون نمی کنند. این همان بخش تحقیقات بازاریابی و آنالیز رفتار مصرف کننده در بازاریابی است. اما چگونگی دستیابی به این مخاطب و نوع اجرای بازاریابی اینترنتی برای انتخابات با استفاده از روشهای مورد استفاده در فروش کالا امکان ندارد. هدف مشاوران اوباما از حضور در اینترنت، دستیابی و ارسال پیام به نسل جوان، دریافت تامین مالی، و بردن گوی سبقت از رقیب انتخاباتی بود. اما چگونه این امر میسر شد؟

یکی از راههای مناسب برای دستیابی به جوانان استفاده از شبکه های اجتماعی متداول است. شبکه های اجتماعی اینترنتی مانند facebook, My Space و ... می توانست راه حل مناسبی برای این موضوع باشد. اما مشاورین اوباما این فرضیه و استفاده از این شبکه ها را رد نموده و به جای آن اقدام به ساخت شبکه اجتماعی شخصی وی نمودند.

http://my.barackobama.com محلی بود که طرفداران اوباما را به خود جلب نموده و آنها زمان زیادی را در این شبکه اجتماعی گذراندند. اما اهداف شبکه اجتماعی چه بود؟

  • نزدیکترین مراسم و تشکل انتخاب خد را بیابید.
  • به گروههای سازماندهی محلی خود بپیوندید.
  • توسط گروههای سازماندهی آموزش ببینید.

وقتی به صفحه اول وب سایت مراجعه می کنید جمله ای امیدوار کننده در بالای وب سایت باعث ماندن شما در وب سایت خواهد شد.

"از شما می خواهم که باور کنید. نه توانایی من را برای ایجاد تغییرات در واشنگتن، بلکه می خواهم توانایی خود را باور کنید."

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، بحش ما در اینجا تنها بحث از دیدگاه مدیریتی، رهبری و بازاریابی است. ایجاد امید آن چیزی است که به نیاز جوانان تبدیل شده بود (در اوج ناامیدی حاصل ار بحران مالی). اما چگونگی بیان آن و راه بیان آن چیزی است که مشاوران اوباما در آن پیروز شدند. می توان تیم بازاریابی اواما را موفق دانست که منجر به فروش میلیونی کالا در یک روز خاص شد.

بسیاری معتقدند که اوباما در اینترنت از سایتهای youtube و facebook نیز استفاده نمود، اما عامل موفقیت اوباما شبکه اجتماعی شخصی وی بود.

در پایان به این نکته اشاره می کنم که کپی برداری از طرح و برنامه مناسب، موفقیت را تضمین نمی کند. اما بازاریابی الکترونیک در هر جامعه ای موفقیت را تضمین می نماید.

منابع:

  1. Speak Like a CEO
  2. Say it Like Obama
  3. eMarketing Case Study: Rob Stocks


 
comment نظرات ()